Uudised ja teated

« Tagasi

Ülevaade õiguskorrast Ridala vallas märtsis

2014. märtsis registreeris politsei Ridala vallas kokku kaksteist kuritegu, sealhulgas kaks kehalist väärkohtlemist, neli vargust ja üks joobes mootorsõidukijuhtimine.

Väärtegusid registreeriti märtsis kokku 78, neist 46 olid liiklusseaduse rikkumised. Kergliiklusega seotud õiguserikkumisi avastati viis. Pandi toime kolm varavastast väärtegu ja üks avaliku korra rikkumine. Alaealisi alkoholitarvitajaid tuvastati seitse ja kaks avalikus kohas alkoholi tarvitanud täisealist.

Et kaherattaliste hooaeg mööduks turvaliselt

Kaherattaliste hooaeg on juba hoo sisse saanud ja tahaksime kõigile juhtidele meelde tuletada mõned põhitõed, et sõitmine teedel ja tänavatel oleks turvaline nii juhile endale kui ka teistele liiklejatele.

Tuletame meelde, et jalgrattur või mopeedijuht on liikluses samasugune juht nagu auto- või mootorrattajuht. Olla juht tähendab kohustust järgida liiklusreegleid, aga ka vastutust oma tegevuse või tegevusetuse eest.

Jalgratta ja mopeediga sõites tuleb kindlasti tähelepanu pöörata sõiduvahendite tehnoseisundile. Enne talvekorterist väljakolimist kontrollige, kas teie rattal on pidurid ja signaalkell korras, olemas vajalikud helkurid – ratta ees valge ja taga punane ning vähemalt ühe ratta mõlemal küljel kollane helkur. Tulede olemasolu sõltub nähtavausest. Kui kasutate ratast päevasel ja hea nähtavusega ajal, siis tuled ei ole kohustuslikud. Kui aga liigute ringi pimedal ajal või on näiteks väljas paks udu, mis piirab nähtavust, siis on tuled mitte ainult kohustuslikud vaid ka vajalikud teile endale.

Kiivri kandmine on alla 16aastastele kohustuslik. Soovitame siiski kõigil olenemata vanusest kiivrit kanda, sest pea on ühtmoodi õrn nii 15aastasel kui ka 60aastasel ning vajab kaitsmist. Põrutada saad ka kiivriga, kuid raske tagajärg on välditav. Mõned jalgratturid on öelnud, et nemad kiivrit ei kanna, sest rikub ära nende välimuse. Selle vabanduse taha ei ole ka enam pugeda, sest praegu võib kauplustest leida igasuguse kuju, välimuse ja hinnaga jalgrattakiivreid.

Politsei poole on tihti pöördutud murega, et jalgratturid sõidavad ja trikitavad kõnniteedel. Tuletame meelde, et kõnniteel võib sõita ainult alla 13aastane jalgrattur ja tema kuni kaks saatjat ning väikelast rattatoolis sõidutav jalgrattur. Kõnniteel võib sõita jalgrattur ka siis, kui sõiduteel sõitmine tee seisukorra tõttu on oluliselt raskendatud. Sõiduteel võivad lapsed sõita alates 10 eluaastast, kui nad on läbinud jalgratturi koolituse ja neil on vastav juhiluba.

Lisaks jalgrattale liigutakse järjest enam ringi mopeedide ja pisimopeedidega. Selgitame lühidalt, mis on nende vahe ja mida tuleb meeles pidada, kui nendega sõitma lähete. 

Pisimopeedi suurim kasulik võimsus sisepõlemismootori korral või suurim püsi-nimivõimsus elektrimootori korral ei ületa 1 kilovatti ja valmistajakiirus ei ületa 25 kilomeetrit tunnis. Pisimopeedi võib juhtida vähemalt 14-aastane isik. 14-15aastasel pisimopeedijuhil peab kaasas olema jalgrattajuhiluba.

Mopeed on aga mootorsõiduk, mille valmistajakiirus on üle 25, kuid mitte üle 45 kilomeetri tunnis ning töömaht ei ületa 50 kuupsentimeetrit. Mopeedi võib juhtida alates 14 eluaastast ning mopeedi juhtimiseks peab  olema mistahes mootorsõiduki juhtimisõigus, piiratud juhtimisõigus või siis ainult mopeedi juhtimiseks ette nähtud juhiluba. Mopeediga sõites tuleb kanda motokiivrit ja mopeed peab olema tehniliselt korras ning ka registreeritud.

Vastavalt sõiduki võimsusele võib mopeedijuht sõita kuni 45 kilomeetrit tunnis, pisimopeedijuht kuni 25 kilomeetrit tunnis ning tasakaaluliikuri kuni 20 kilomeetrit tunnis;

Palju segadust on tekitanud mõni aasta tagasi kehtima hakanud liiklusseadus, mis annab jalgratturile võimaluse ületada ülekäigukoht rattal. Selgitame siinkohal veel kord, kuidas on õige ja kellel on õigus.

Jalgrattaga võib sõita ülekäigurajal, kuid sellel juhul ei ole jalgratturil eesõigust sõidukijuhi suhtes. Soovitus on siiski sebrat  ületada jalgratas käekõrval, et autojuhil oleks aega reageerida ja peatuda. Ootamatult ülekäigurajale sõitev jalgrattur paneb ohtu nii enda kui ka tekitab ohtliku olukorra äkkpidurdavale autole. Pisimopeedi- ja mopeedijuht ülekäigurajal sõita ei tohi.

Jalgratas maksab palju, mopeedist rääkimata. Kindlasti peaks mõtlema ka oma kaherattalise sõbra turvalisusele sel ajal, kui kaherattaline on omaniku tähelepanu alt väljas ja järelvalveta. Oma tähelepanekute põhjal saan väita, et poodide ja koolide ka kodude juures on paljud jalgrattad lukustamata, kuigi mõnedel neist on lukud küljes. Jalgrataste vargused pole küll sagedased ja igapäevased, kuid alati on parem karta kui kahetseda. 

 

Ahti Viispert

komissar

piirkonnavanem

Haapsalu konstaablijaoskond

473 2838; ahti.viispert@politsei.ee